Var mot andra, så som du vill att andra ska vara mot dig.

När man förändrar sig liv och gör stora val i livet, de är då man verkligen ser vilka människor som är ärliga och äkta. De människorna ska man vara rädd om och respektera. Sen finns det dom som sviker, snackar skit och vänder sig totalt emot en, de är dom man ska släppa taget om, för dom är inte värd ens vänskap eller respekt. Man måste lära sig att leva med personer man inte tycker om eller kommer överens om, för dom har lika stor rätt till att finnas som dig, men du behöver inte respektera och komma överens med alla. Alla människor drar inte jämnt, så är det bara. Jag är glad att jag vet vilka dom "riktiga" är, många som man trott varit ärliga mot en har nu lagt sig långt ner på "näringskedjan" i mina ögon. Det är ingen sorg för mig att mista en sånn person från min "umgängeskrets", för personer som inte är äkta, är inte riktiga personer för mig. Och jag är glad att jag inte kommer överens med alla, för utan motgångar, finns inga medgångar.

Sen finns det några få människor man förälskar sig i genom livet, dom som förtrollar hela ens värld. Det är en underbar känsla som ingen vill leva utan. Men man måste vara rädd om sig själv, för det är den människa man älskar mest som kan såra en mest också. Hur många har inte fått sitt hjärta krossat mer eller mindre? Och glöm aldrig det jag en gång glömde, att hur mycket du än tycker om en person, så har den personen ingen som helst rätt att behandla dig som skit! Du är lika mycket värd som alla andra. Man måste lära sig att säga i från när någon behandlar en illa, även om det känns som att det är det svåraste man kan göra ibland. Jag har inte lärt mig säga ifrån ännu men jag lär mig och jag blir bättre på det, vilket resulterar i att jag blir starkare som människa för varje dag som går. Man kan lära sig att leva utan den person som betyder mest av allt i hela världen för en och den som har förtrollat hela ens värld, men det gör ont och det tar tid, det är något man måste bearbeta sig igenom. Jag har lärt mig leva utan den jag älskar, för jag vet att jag är värd så mycket bättre än hur den människan behandlat mig. I slutändan är det inte jag som går miste om något. Och även om allt vissa dagar känns skit och tårarna rinner som floder för att man saknar och längtar så intalar jag mig själv på något sätt att fortsätta dagen. Vem vet, en vacker dag kanske den perfekta prinsen/prinsessan dyker upp eller så kanske det blir "ni" två igen? Ingen vet vad som väntar i framtiden, men man måste lära sig att ta hand om sig själv och se till att man själv mår bra, för inte ens kärleken är värd alla sår den kan orsaka. Glöm aldrig att den människa du respekterar, även ska respektera dig, annars är han/hon inte värd dig och dina tårar.

En del känslor kanske aldrig försvinner, man man lär sig behärska dom och leva tillsammans med dom, istället för genom dom.


Kommentarer
Postat av: Sanna

Jo, det är jag med. Jo, det är det :(

2007-09-11 @ 00:21:01
URL: http://knaasigt.blogg.se
Postat av: Sandra

Behövde läsa det där..i sista stycket.
Ibland önskar jag att jag också var starkare.

2007-09-11 @ 08:10:51
URL: http://nogg.se/casandran

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0